Friday, April 3, 2009

Terkilan & teraniaya...

20hb Mac '09 yang lepaih, pagi bangkit dari tidoq aku check statement credit card maybank aku thru Maybank2u...terkejut aku tengok pada 19hb ada org telah guna credit card aku beli tiket Air Asia X...teruih aku call MaybankCardCentre buat aduan...kring kring....ada orang guna maklumat kad aku beli tiket ke LONDON...kata CSE yang attend aku nye call....what I should do then...1st step...block la kad tu dulu kan....then the CSE asked me to download the dispute form the Maybank2u website and fax to them for further investigation...but aku memang takde masa nak buat bende tu...baik aku g kat Maybank branch yang terdekat...fill up form...n ask them to submit...lega la sket dapat buat laporan yang sepatutnya akan membantu aku refund balik credit yang withdrawn buat unauthorised transaction. Memang berkali2 aku call centre ntuk tanya what I should do...and I've done the necessary action as they instructed. They also promised me to issue a new card as a replacement and will send it to the nearest branch as I've requested.


To my disappoinment, 1 April ( April Fool lah konon )...aku follow up my case...tanya la progress aku punya kes....Dispute form aku lum diterima Centre...ape ke hey nye...aku cakap la yang aku memang dah isikat branch...then aku call branch yang berkenaan and ask them if any problem arised....boleh dia cakap yang aku tak sertakan monthly statement....ape kejadahnya nak tunggu monthly statement datang baru nak proceed dengan aku punya kes ke HQ....dah la makan masa 45 hari....( sah sah la RM1500 yang bukan aku guna tu akan kena interest kalo dorang tak dapat nak investigate or refund kalo org yang beli tiket tu dah travel in near future...and for sure aku yang akan kena bayar....memang teraniaya)


Seingat aku, tak pernah bagi info kad aku melainkan pada orang bank sendiri....macam mana leh terlepas info aku kat orang lain...nak apply kad baru je..kena potosted dua2 belah kad..IC and so forth...for sure la...info aku terdedah kan ( Should be as a reminder to UOLS ) time kita ada kad...time tu la ada je call masuk nak promote insurans lah....dapat dok hotel percuma lah...( padahal haram....memang kena bayar)...bila tanya mana dapat info...cakap dari database...takde maknanya....berbalik pada kes aku tadi...dah CSE cakap dorang tak terima lagi...memang aku mengamuk...aku cakap kat officer branch tu...nape masa aku datang aritu ko tak cakap pulak nak itu ini...kalo aku tak follow up memang buat bodohkan.....ko kena la explain the procedure...atau kalo aku tak paham atau buta huruf...tolong buatkan...aku bukannya keje bank....lantas dengan geramnya aku minta CSE tu buat report Service Delivery for that person and that branch....4 kali aku call hari tu saja...memang tak tercakap la marahnya..ye la...dah dekat 2 minggu...so 2 minggu jugalah kes aku yang sepatutnya dah start dah delay gamaknya...


Pagi tadi that branch call....nak hulurkan tangan ringankan beban la kononnya...minta aku bagi statement and nak proceed ngan kes aku secepatnya...aku cakap kat dia tak payah la cik...aku bleh handle sendiri....dia tanya ada call Centre ke...sebab dorang ada terima komplen...aku cakap la Yes, I DID,why???...dia senyap...BA**...pada 21/3 aku terima surat dari maybank yang menyatakan bahawa kad aku dah siap and can be collected at PORT DICKSON Branch..mulanya mengeluh la...nape jauh benar....mungkin kat town dorang tak cukup capability nak handle kot...so antar kat branch yang tak berapa nak sibuk....


Tengahhari tadi aku call...sebelum aku bergerak g PD nak amik kad baru....lepaih check..rupanya kad baru aku ada kat seremban...hai pelik aih....aku cakap la...nape bleh jadi macam ni...kalo la aku terus kuar rumah melulu ke PD..tak ke rasa jadi diperbodohkan dengan maklumat yang tak betul tu....then aku minta dia Re-check....memang ada kat seremban untuk kedua kalinya selepas semakan dibuat...mengamuk lagi aku..aku cakap korang memang tak patut buat customer macam ni.....nape tak antar je kad aku tu balik kampung...biar ayah aku pos....kalo aku dah gerak g PD tadi memang sia2...time wasted, petrol wasted, money wasted....


Then dalam kul 7 tadi centre call aku minta fax balik surat yang sampai kat aku tu.....( tak caye lah tu...ingat aku buat aduan palsu..ye la...kat system dorang dah berlambak aduan aku kalo leh tengok )...aku cakap kat dia...I nak U buat complain satu lagi pasal kesalahan maklumat kepada pelanggan....OK tarik nafas panjang...sabar, sabar dan terus sabar

3 comments:

ZaCk said...

Aku rase ko kene keje bank la..specifically MAYBANK... hehhee...

Anyhow ko kene banyak tabah tau dlm menghadapi dugaan hidup ni... hehe...

Kalo dah dpt refund LONDON tu yuk book ticket ke DENPASAR for 2..hehe..of course under my name ek..hehehe..

>>@Niep<< said...

Huhu...kalo dapat refund nanti aku belanja makan seafood nak..ke steambot ke...yuk berdansa yuk

-:afIk:- said...

pergh.... baca kat sini baru tau citer.... :(